söndag 3 januari 2010

Landösjön 2 jan (Summering från fisket)

Den 2 januari var sista dagen för mitt fiske på Landösjön denna gång. Vi fiskade bara till klockan 12.00. Det nappade lite ibland, betydligt sämre än dagen 1 jan. Men fisken var större 2 jan, runt kilot på de som kom upp, förutom några små rödingar som släpptes tillbaka.
Jag hade ett napp innan vi åkte hem klockan 12:00. Jag hade precis bytt blinkpirk och mormyska och släppte ner alldeles under iskanten då en röding (kilos röding) kommer och hugger på mormyskan. Jag ser hur röding huggerhåller emot och linan går av, bör ha släppt ut lina, men det är så dags att göra det nu!... Men det är som det är, hörde att det var flera som hade blivit av med spön när rödingarna högg.
Niklas Strengelsrud fick sin premiär röding, Tommy Strengelsrud fick 3 st, Fredde 1 röding, Sumpen 1 och Jörgen Storm fick 1 röding.
Jag och Dyberg nollade dag 2.

Jag är helnöjd med fisket på Landögsjön (som sjön heter egentligen), mycket fisk och många napp. Första dagen var det ca 180 stycken ute på isen, betydligt färre dag 2. Man fiskar alldeles utanför en odling, utanför avspärrningar. Blinkpirk och maggots på en krok eller mormyska skulle man ha, färgen på blinkpirken var avgörande. Tex på lördagen skulle man har en gul blinkpirk som blinkade grönt. (helt överlägset) Men senare på dagen så var det inte så avgörande längre.
Jag åkte hem med 6 rödingar i bagaget.
Jag åker gärna dit igen!

2 kommentarer:

  1. Tänk om ni varit där då det fanns fisk under isen. Då männinskor lämnade sopsäckar med fisk inne på land. De 6 fiskar du fick hade du fått på 10 minuter då. Synd att inte fisket kvoterades då, då hade det varit mera fisk nu. När det var som "bäst" kunde man få mellan 50 och 100 st.på en dag på vikter mellan 0,5 kg. till 3-4 kg.

    SvaraRadera
  2. Ojojoj. Vilka stora mängder fisk det måste ha funnits då..

    SvaraRadera