måndag 25 januari 2010

Pimpelfiske i Sundsvalls Hamn


Efter skolan idag så tog jag en tur till hamnen och tänkte (hoppades) på att få lite fisk.
Jag hade som mål att få en fisk och det klarade jag. Jag fick faktiskt två! en abborre och en spigg. Jag gick ut vid trähusen och fiskade mig norrut därför jag skulle hitta grundet på 5,5 m. Innan jag var framme på grundet så fick jag abborren. Körde först trekrok i hålet men bytte till tafs och så fick jag den. Men sedan så hittade jag inte någon mer fisk där, var upp på grundet men där var det tomt också.
Jag gick tillbaka till hamnen, borrade bland bryggor och bojjar. Hittade ett hål med spigg i, verkligen svårt att få de fastna på kroken, men jag lyckades! En ny art till artlistan alltså.
Sedan borrade jag mig ut från småbåtshamnen och följde södra sidan ut innan jag packade ihop och åkte hem.
Det var värt ett försök, och jag skulle kunna testa där igen, tror att fisken fanns där, någonstans, tror det fanns fisk kring utloppet från Selångersån.

Fiskade från 12:00 till 14:10. Isen var kring 30 cm tjock.

Dagens första och enda abborre!


Det var svårt att kroka spiggen, men jag lyckades med en iallafall, så det blev en ny fisk i artlistan!

Ortviken, man fick inte riktigt känslan som man har på en sjö mitt ute i skogen.. Här fanns ingen tystnad eller fin utsikt,

Här skulle man bo, då kunde man fiska varje dag.
Här skulle jag inte vilja bo i det skick huset är nu, fast det är nära till fiske

Gömde mig längs kajkanten, så ingen skulle se mig när jag tog storabborre efter storabborre, eller hur var det?
Man måste ju testa överallt där det finns is och vatten under.
Perfekt, fiskeprylarna fick plats i klädskåpet på skolan.

4 kommentarer:

  1. Dom har väll inte kommit in mot kanterna än för att äta spigg. Om en månad så skulle det vara roligt att gå med en balansare där. Men det kanske inte finns is då :(

    SvaraRadera
  2. Tror att det kommer att finnas is där då också, tror att jag ska åka ner och testa hamnen något mer framöver, skulle vara nära och bra om det skulle gå att få lite matabborrar där. :)

    SvaraRadera
  3. Du glömde vikten på spiggen :)
    Kul att du kör gps, är det via telefonen eller har du något annan leksak?

    /C

    SvaraRadera
  4. Haha, Nä, det är ritat i paint :) men är det är ganska exakt ändå :)

    SvaraRadera