onsdag 26 januari 2011

Toppjakt, Toppen Väder! Fågel i sikte!

Runt -13 och strålande sol, vilket underbart väder jag hade i skogen idag. Synd att det inte fanns en snöflinga på träden, så det blev mycket svårare att få syn på fåglarna och det lät förjävligt när man körde på skaren i gallringarna.
Jag åkte närmare två mil idag, 7 h 30 min blev det. Det var så fint ute, så jag åkte från ljusningen till skymningen.

Direkt när jag kommer till skogen så provskjuter jag bössan, drygt 5 cm högt men rakt i sidled. Skönt att veta hur det går när det är kall.
Det tar mindre än en timme innan jag får se någon misstänksamt i en tall, i en gallring. Jag greppar kikarn och för en gång skull så är det en Tjädertupp som sitter och sträcker på sig. Jag förstod att han hade upptänkt mig (Det lät så mycket på skaren) men jag började sakta med säkert ta av mig utrustningen.
Tjäder lämnar trädet men sätter sig på motsvarande sida av mig, i en bättre tall för mig. Jag gör mig redo för skott och när jag väl skjuter så flyger Tjädern glatt iväg, som vanligt typ.
Självförtroendet är verkligen inte så topp nu. Förstår inte hur det kunde bli bom idag, allt kändes bra och jag kramade av avtryckarn som alltid, osv.. MenMen, kul att man fick se fågel i alla fall.

Sedan på resten av den långa turen så fick jag se en Tjäder som kom flygande emot mig, men vände när han upptäckte mig. Såg även tre orrar, men borde verkligen ha sett fler, förstår inte vart de hade tagit vägen!

 






 
Skidföret var bra, men hade kunna varit bättre. Jag hade bra glid och for fram på snön. Men, det hade gärna fått varit närmare 1 dec snö på skaren, så man kunde ta sig fram ljudlöst. Även snö på träden hade underlättat! Detta var troligen sista dagen för mig på jakt efter fågel i vinter, nya tag till Hösten!


Tror även att jag fann Utterspår, ska kontrollera med en spårare i morgon.

1 kommentar:

  1. Såg ut som utterspår, här hemma ser man dom väldigt ofta nuförtiden. Den måste ha ökat bra de senaste åren.

    SvaraRadera