lördag 5 februari 2011

Fritidspimpel med Örjan

 Dagens största abborre fïck jag upp på ett roligt sätt. Den nappade och jag fick upp den i hålet och då släppte den. Jag sticker ner handen men känner den inte och antar att den simmade iväg. Jag släpper ner igen och ser att linan rör sig, precis som om en fisk är och stöter på pirken. Efter några försök att kroka så beslutar jag mig för att dra upp och kontrollera så allt var riktigt på pirken. När det 30 cm kvar av linan innan pirken kommer upp så känner jag hur jag fastnar i något, och upp komma denna abborre på ca 5 hekto. Kul!


 I går så tänkte jag åka till Björköfjärden idag och fiska, men så blev det inte. Jag följde istället med Örjan och fiskade abborre i en sjö. Förhållanderna var väl inte så bra idag, men det nappade lite ändå. I något hål så kunde man få runt 5 snabba abborrar och i vissa kunde det vara helt tomt. Snittet på fisken låg på 100 g och jag fiskade bara med trekrok. Det var väldigt roligt fiske när de väl nappade, pang på flera gånger, både på lodning och nedsänk.
Jag fick ihop 4,5 kg och Örjan fick ihop 5,5 kg.
En riktigt trevlig dag på isen.

Örjan med en påse fisk, 5,5 kg

Min påse, som ni ser så var det fin storlek på fisken, bra fart var det på de också.

2 kommentarer:

  1. Ryckte du fast 5hg aborren i stjärten? Ser ut som draget sitter där..
    Ni ska inte ner till sthlm och provfiska innan SM?
    /C

    SvaraRadera
  2. Hakade i den där när jag skulle dra upp pirken ur hålet.
    Nu är sm-vattnet avstängt. Sm är den 19 och 20 feb, jag är med den 19.
    Det var egentligen den 29 januari som vi skulle dit, men den resan uteblev..

    SvaraRadera