lördag 18 april 2009

Bäverjakt och Björnspår



Tisdagskvällen var jag ner till ån igen och titta efter bäver. Men såg ingen. Jag satt ungifär där bäver var som jag sköt.


Onsdags


Väl nere vid ån så går jag efter ån och letar en ny bra plats lite högre upp efter ån, när jag går där efter ån så får jag se några spår på andra sidan ån men tänker att det kanske är folkspår. Jag sättermig mig iallafall vid en matplats.


Efter 1½ timme så går jag en bit efterån igen för att titta om det finns någon bättre plats att sitta och vakta bäver på tills en annan kväll. Och då får jag ser de där spåren igen, fast på samma sida som mig. Jag kollar och ser att det absolut inte är människospår, och inte älgspår heller. Det var Björnspår. Björnen hade gått en bit på min sida innan han hade simmat över ån igen. Jag ringde Bertil och Anders i byn så att de kunde komma dit och titta och de gjorde de. Och självklart var det björnspår. En fullvuxen björn.


Sedan åkte vi upp mot Kroksjön och skulle titta där om Björnen hade passerat bävern som jag hade slängt där uppe. Björnen hade gått förbi där med han hade inte varit fram till Bävern.




Torsdagen så gick jag fram till den plats som jag sköt bävern på och tittade var björnen hade gått. Han hade gått 15 m ifrån där jag satt i Tisdags och 15 m ifrån där jag stod och sköt bävern i Måndags.


Björnern hade alltså gått under Tisdagsnatten/morgonen. Jag var alltså inte så många timmar ifrån att få se den!.


Jag har sett en björnunge en gång när jag var ute på fiskeresa för 2 år sedan..

Lång klor på den Björnen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar