söndag 5 april 2009

Nätfiske,Kråkjakt, Bäverjakt

Nätfiske


Lördag förmiddag: När jag kommer hem från kråkjakten så blev det en tur på havet i jakten på Sik. Min morbror Leif Sjöberg och Sven Engström hade haft nät ute över natten, Och de fick 5 sikar.
Leif och jag åker ut med Svens båt eftersom det är den enda båten man kan komma ut med än, men snart kan vi nog ta våran egna. Vi åker ut mot Rävstenan och lägger 3 läggen där, och sedan lägger vi även 2 läggen vid Bredstrand.
Efter någon timmer tar vi upp, men vi får ingen fisk. Troligtvis lite för tidigt än, fisken är längre ut och kommer bara in på natten. Men det är bara att göra ett nytt försök nästa helg.
Fint var det iallafall, såg en hel del sjöfågel. Flyttfåglarna börjar även komma nu, (Bofink, Tranor och Rödhake har jag sett denna helg.)



Morbror som styr, Hårte i bakgrunden.

Bäverjakt

Lördagskväll: Jag och Henrik hade planerat att bara ta det lugnt på Lördageftermiddagen/kvällen. Men efter ett snabbt telefonsamtal så var vi ändå påväg ut för att kolla efter bäver. Vi styr bilen mot en å som liggen i Jättendal. Vi parkerar bilen hos Morgan Rudh (Harjägare). Och sedan åker vi skidor mor ån. Vi ser några gammla spår efter ån men inget färskt. Men efter 100 m till så hittar vi platser som bävern har varit på under veckan. Vi fortsätter upp efter ån för att kolla om vi hittar någon hydda eller dam. Efter en stund så vänder Henrik tillbaka mot platsen som vi hade sett vister på, men jag forsätter att gå efter ån. Efter en stund vänder även jag och sätter mig på den plats som vi såg spår efter bäver på. När det har blivit för mörkt så lämnar vi ån, inte något tecken på liv från bävern. Men vi kommer tillbaka till den platsen. Det är säkert..




Kråkjakt

Förberedelser Fredag: Jag och Henrik har förberett oss för Kråkjakten denna helg. Innan vi åker från Sundsvall så var vi in på Norrländska och köpte ammunition. Sedan vid klockan 17:00 gjorde vi iordning ett gömsle och gjorde iordning en stång att sätta upp Uven på. För nu skulle det jagas kråka!

Lördagmorgon: Klockan 03:55 ringer alarmet. Snabbt upp ur sängen och göra iordning fika. Klockan 04:40 kommer Henrik och hämtar mig. När vi kommer fram till Tippen så hörs ingen kråka, bara några koltrastar. Vi sätter upp uven i toppen på en tall och sätter oss i gömslet. Först är det alldeles tyst, men efter 15 min så hör vi det första välbekanta ljuden från en kråka. Det kommer 2 kråkor som sätter sig i en björk bakom oss. Och Henrik har bra läge på den ena, och han skjuter och kråkan ramlar ner. Jag skjuter på den andra kråkan när den tar till flykten, Men jag bommar. När nästa skott skjuter jag mot en kråka som attackerar uven, Men det blev bom igen. Detta följs upp med ännu skott mot flygande kråka med ingen ramlar ner. Man får ångra att man inte har tränat nå lerduveskytte. Om inte vi hade varit så dåliga på att träffa hade vi kunna haft 5 st iallafall, men det blev bara 1.


Söndagmorgon: Nu var det dags för kråkjakt igen, och det kunde ju inte gå sämre än vad det gick i Lördags. Idag har vi lagt in en ny taktik. Henrik sitter vid gömslet vid uven och jag sitter på samma plats som förra helgen och har uppsikt över björkarna.

Vi är före kråkorna denna morgon också. Upp med Uven fort och sedan sätter vi oss och väntar. Det tar en stund innan vi hör eller ser någon kråka men efter en stund så kommer det ca 5 stycken kråkor som flyger runt Uven nere vid Henrik. Jag väntar och väntar på att Henrik ska skjuta något utav de. Kråkorna kommer och sätter sig vid en björk nära mig. Jag skjuter 1 kråka och den ramlar ner. Sedan är det bara att vänta en stund igen innan 2 kråkor kommer och sätter sig i en björk som står bra för både mig och Henrik. Jag skjuter först, Bom, Henrik skjuter precis efter, Bom, Jag skjuter andra skottet, och även det blir en bom, (Som sagt. Usla skyttar, Borde inte vara i skogen.) En kråka kommer och sätter sig väldigt bra till, Jag skjuter och den ramlar ner från den höga björken. Detta efterföljs med flera bommar från oss båda men jag lyckas skjuta en kråka till och Henrik får skjuta en Kaja. Resultatet blev alltså idag, Jag sköt 3 kråkor, Henrik sköt 1 Kaja.

Det var iallafall kul att testa uv, men jag vill göra iordning uven mer med dun och fjädrar. Nu blir det ingen mer kråkjakt för det här säsongen men till sensommaren/hösten ska vi ut igen. Och då ska vi ha övat lerduveskytte.....

Här gömnde jag mig på Söndagen.



Uven och 3 kråkor och 1 kaja.

Uven, Stora ögon ska vara bra. Någon med tips om uvjakt? Skriv!

2 kommentarer:

  1. Spännande läsning med nånting som man själv är helt grön på. Ses vi i Jämtland på Påsktävlingarna?

    SvaraRadera
  2. Håller mig sysselsatt hela tiden. Jag kommer inte att vara med till helgen. sedan under veckan vet jag inte riktigt. Bedrövligt egentligen. Men har utlovat pimpling och angling för en stockholmare :)

    SvaraRadera