lördag 18 april 2009

Bäverjakt


Måndag åkte jag tillbaka till Långskog. Direkt på kvällen så går jag ner till Ån och tittar efter Bäver. Jag går nedströms mot bäverhyddan. 200 m ifrån så hör jag hur en bäver slår med svansen i vattnet. Pulsen ökar och när jag ser hyddan så ser jag hur bävern simmar omkring utavför den i vattnet. Jag har för långt håll och måste gå närmare.. Jag smyger mig efter kanten av ån i den sprakande snön. Bävern har nog känt lite vittring av mig men stannar ändå kvar kring hyddan. Helt plötsligt så dyker bävern upp 15 m ifrån mig. Men den dyker snabbt. Jag intar en bra plats med dåligt stöd, men det får duga tycker jag..



Jag hinner bara vänta i 1 min tills jag ser plogen komma farande på vattnet. Jag siktar på bävern med han ligger inte tillräckligt still i vattnet tycker jag och när jag tänker trycka av en gång så börjar han simma igen. Tillslut så går han upp så att halva kroppen är ovanför vattnet och jag skjuter. Bävern ligger där i vattnet död.






Igår så åt jag rökt bäverlår, Jätte gott. Jag flådde även bävern med det lyckades inte så bra.


Till helgen ska jag ut i Jättendal och jaga bäver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar