söndag 26 april 2009

Lyckad Bäverjakt i Jättendal

Fredag kväll

Dammen som jag hade koll på under Fredags kvällen
Jag och Henrik åker iväg till Homobäcken för att försöka få skjuta en bäver. Väl på plats vid bäcken är vi sjöblöta av svett. Värmen var enorm
Iallfall så hittar vi direkt dammar från bäver. Rättare sagt så fanns 5 dammar på en liten sträcka, men bara färskare spår på 2 ställen.

Vi sitter vi samma damm men jag hade mest koll på dammen och Henrik hade koll utanför hyddan
När mörkret började falla så började vi gå tillbaka till bilen igen eftersom vi hade fått gå långt för det var för mycket snö på vägen.




Lördag morgon


Det röda visar var bäver gick upp på land på Lördags morgonen klockan 05:01


Jag sov över hos Henrik denna natt eftersom vi inte kom tillbaka från skogen först vid 22:00 och vi skulle ut tidigt morgonen därpå.

Klockan 04:00 klev vi iallafall upp. Vi drog på oss jaktkläderna och åkte mot Åbäcken.

Vi satt oss på samma platser som vi hade sist vi var här och tittade efter bäver.
Det var väldigt kallt precis när solen gick upp, men när jag fick syn på en bäver så blev jag genast varmare. Bävern gick upp på en liten jordhög mitt i ån och satt sig där och tuggade på en pinne. Då hade jag 20 m fram till bävern. Men jag kunde inte få iväg något skott därför mellan mig och bävern var det massor med ris. Bäver gick ner i vattnet igen och dök förmodligen in till hyddan. Klockan var då 05:01 när jag tittade på den.
Klockan 05:40 kom bäver fram till Henrik. Men samma sak där, massor med ris i vägen så det fanns inte en chans att komma till skott.
Troligtvis drog bävern in till sig igen och vid klocka 06:15 så åkte vi hem igen för att sova, Jag behövde sova någon timme till så jag skulle orka med vedkapningen med morbror.



Lördag kväll


De röda linjerna är där bäver 1 och bäver 2 kom först. Den blåa linjen är det bäver kom ifrån när jag sköt. Jag satt lite mer åt höger än när jag tog den här bilden.


Efter att ha kapat ved hela dagen med Morbror så var det alltså dags för ett försök till Bäverjakt i Myckelmyra.
Väl i Myckelmyra så hör vi direkt ett väldigt konstigt ljud, som senare visade sig vara tranor. Vi går över täckten mot platserna som vi ska sitta vid och på ett hygge ser vi 4 rådjur hoppa iväg, Vi tror och hoppas att den ena är en bock så bockjakten börjar nästa helg.

Idag så sätter sig Henrik där jag satt sist, och jag sätter mig där han satt sist.
Där jag satt mig skulle man ha behövt en båt. Väldigt mycket vatten överallt. Och för att se bäcken bra så får jag sätta mig nära, väldigt nära, 5 m ifrån rättare sagt. Och ryggsäcken fick stå i vatten...
Klockan 20:07 får jag ett sms av Henrik. Han hade sett bäver en bit ifrån sig med bävern hade vänt och simmat tillbaka..
Jag sitter och funderar lite, faktiskt så sorterar jag lite bilder på mobilen. Det bubblar till lite i vattnet och jag kommer på att jag kanske ska vara beredd om det skulle komma en bäver till mig.
20:17 så får jag se hur en bäver dyker upp från ingenstans. Bäcken delar sig där jag sitter och bävern kom från den bortersta bäcken. Bävern dyker igen och jag rycker upp bössan till axeln från att precis innan ha bara suttit blick stilla och tittat på den. Bäver kom upp igen men fortsatte sedan nedströms. Jag börjar fundera på hur vi ska kunna lyckas få syn på bävern igen. Klockan 20:24 så får jag se något komma från den närmsta bäcken. En bäver. 4 m ifrån är den och jag sitter med bössan i knä igen.. Bävern försvinner lite snabbt bakom en kulle och jag får upp bössan, Bävern klättrar över en pinne som ligger i vattnet så hela bävern syns, Men jag hade ris ivägen.. Bävern forsätter nedströms den också.
Nu hade vi Två Bävrar nedströms.
Bäver två sätter sig inte så långt ner, när jag reser mig så ser jag den vid en björk en bit bort men med alldeles för mycket ris ivägen. Jag flyttar mig så jag ser bäcken en lång bit neröver. Och där ser jag ibland någon bäver som simmar från sida till sida.
Jag ringer till Henrik och säger att han ska gå en bit nedöver och försöka få ett läge på en bäver.. Eller så kanske han skrämmer någon bäver att simma upp till mig igen..
Jag flyttar mig lite till så att jag inte ska ha Henrik i bakgrunden om bävern skulle komma.
Jag hör Henrik komma plaskade/gående mot mig. De är då som jag får se en våg komma mot mig på vattnet men ingen bäver uppe på ytan. Jag höjer bössan och gör mig beredd på att bävern ska komma upp till ytan. Nu eller aldrig tänkte jag medans jag väntade. Det höll på att bli för sent.. Bäver kommer iallafall upp men först med bara huvudet. Men sedan så måste han klättra lite högre för att ta sig förbi lite ris. Då skjuter jag på 5 meter!
När vattnet har lagt sig så ligger bävern där i vattnet och jag får göra några snabba hopp och balansera på en bäverfälld björk innan jag får tag på bävern. Henrik ha iallafall kommit fram till mig också. Jag knyter ett rep i bävern och drar den till bilen.
Helnöjd kommer jag hem och lägger undan bävern för tillvaratagning på söndagen.
När jag kommer in så fick jag tömma hela ryggsäcken på saker därför jag hade 3 cm vatten i botten.


Söndag morgon




Bävern hade valt en solig plats att ha sitt hus på...



Åkte iväg till Åbäcken igen för att försöka få en till bäver, som Henrik skulle kunna få skjuta. Men icke, Vi såg ingen bäver så vi åkte hem igen vid 06:00.

Väldigt kallt denna morgon.



Tillvaratagningen av bävern


Bävern redo att flå


Färdig flådd




Färdig saltad

Vid klockan 9 så kapade vi klart veden som var okapad sedan igår. Så vid 10:00 tiden så började jag flå bävern. Jag tog det lungt och försiktigt därför jag ville inte ha några hål i fällen som jag ska skicka in för behandling.

När det var färdig flådd så skar jag ur låren (Bakbenen) och fryste in de för att sedan kunna röka de vid tillfälle.

Jag saltade på skinnet och vek ihop de och gjorde ett paket av fällen innan jag stoppade den i en påse och fryste in den också. Om någon vet någonstans att skicka in fällen till så tipsa mig gärna! Har inte bestämt mig än var jag ska skicka den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar