tisdag 28 april 2009

Gäddfiske med Fredde i Indalsälven

Jag och Fredrik Samuelsson åkte en sväng till Indalsälvens Delta för att göra ett försök att få de stora gäddorna.
När Fredde kom och hämtade mig hade jag endast med mig en påse med en Multiplikator och ett par jerkbait. Resten av mina prylar låg i stugan så jag lånade spö av Fredde.
När vi kom dit så var båten full med vatten så det var bara att ösa ur den. Tydligen så hade båten med motor på varit i vattnet under hela vintern. Motorn gick igång på tredje draget.

Det blev en spännande resa ut till Deltat. Först åkte vi igenom en smal trumma som det forsade massor med vatten i, men vi tog oss igenom utan att fastna.

Sedan började det långa resan mot det plats som Fredde talade så mycket om. På vägen dit så fick vi se bäver på nära håll och när vi nästan var framme så strejkade motorn. Vi flöt med strömmen den sista biten och vi ankrade. Efter en stunds fiskande så fick Fredde napp. Han trodde först att det var en pinne, men lite sprattel i ytan avslöjade den lilla gäddan.


Äntligen så fick vi se att det fanns någon fisk. Efter en stund så fick även jag napp på jerkbait. Min andra gädda på Jerkbait i mitt liv. Har inte fiskat så mycket med jerkbait tidigare men ska nog försöka fiska mer med det i sommar.




Vi drev en lite längre ner efter älven igen för att ankra. Jag fick napp på första kastet och ennu en liten gädda kom inglidande mot båten.




Efter några till kast så drog vi upp båten på land där vi var för att gå till vägen för att få skjuts tillbaka till Stordalen där vi hade bilen. Nu blir det för Fredde att laga båtmotorn så vi kan åka ut någon fler gång...

Till helgen så åker jag till Hårte för att fiska och jaga. Vad som kommer att göras vet jag inte än. Men det ordnar sig alltid på något vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar